A GÉPSÉGSZALON ÚJ HELYRE KÖLTÖZÖTT! Ez a blogspotos felület már nem frissül - az újdonságokért, és a teljesen átemelt régi tartalomért látogasd meg az új oldalt és ha tetszik, mentsd el a kedvenceid közé! AZ ÚJ OLDALRA LÉPÉSHEZ KATTINTS IDE! - GEPSEGSZALON.HU

2010. augusztus 7., szombat

Zöldségek a fülemben - LG Pop napcellás hátlap teszt

Manapság a legtöbb mobiltelefon olyan technológiájú akkumulátorral érkezik, melynek nincs memória-effektusa, így bármikor tölthetők, és az LG egyébként is zöldet szeretett volna dobni a GD510-es (Pop) készülékkel. Kézenfekvő, hogy megújuló energiaforrásként napelem kerülhessen a készülékre. Vajon tényleg környezetbarát alternatívát nyújt a napcellás hátlap, vagy mindösszesen grínpísz-dísznek jó? Ennek próbáltam utánajárni.

Számomra azért is jött pont kapóra, hogy kipróbálhattam a napelemes hátlapot, mert magát a GD510-et a mindennapokban használom, az akkumulátorral pedig sosem voltam egy rezgésszámon. Valahogy mindig sikerült elfelejtenem időben feltölteni, vagy ha nálam is volt az adatkábel, amivel USB-n keresztül tölthető (!) a telefon, arra rendszerint oda sem bagóztam. Hátha így kevesebbszer kell szentségelnem.

A napcellás hátsó borítást felpattintva rögtön megjelent a készenléti képernyőn egy új widget ikonja, ami kettős célt hivatott szolgálni: egyrészt zöldből narancssárgára váltva jelzi, ha a napcellát jelentősebb fény éri, így naftát kap az aksi, megnyitva pedig egy kapcsolódó kalkulátort kapunk, melyről lentebb esik majd szó. Az új hátlapot feltéve egyből feltűnt, hogy a készülék lényegesen vastagabb lett; a napcellával együtt nagyjából másfélszeresére hízott a telefon. Nyilván vannak, akik ezt örömmel fogadják, hiszen némileg kényelmesebben marokra fogható így a telefon, számomra azonban a Pop ezzel egy kicsit vesztett a varázsából, hiszen az egyik legfontosabb előnye (szerény adatátviteli képességeivel szemben) az volt, hogy más teljes érintőkijelzős modellekhez képest meglepően kisméretű, és igen vékony.

Vékony

Ezt követően kezdetét vette a próba. Mivel azonban az irodai neonfény korántsem nevezhető napfénynek, és ezzel a napcellát sem tudom becsapni, hiába tartottam elöl mindig a készüléket hátlappal felfelé fordítva, egy grammot sem hízott tőle az akkumulátor töltöttsége. Ennek megfelelően – pláne mivel kellemesen napsütéses dögmeleg idő volt – törekedtem arra, hogy az irodán kívül a lehető legtöbbször zseben kívül legyen a telefon. Eleinte kicsit furcsának tűnt, hogy folyamatosan a mobilt a kezemben lóbálva járkálok, de végül megszoktam. A widget-ikon ilyenkor mindig szép narancssárga volt, akkor is, ha éppen nem sütött hétágra a nap.


Nem olyan vékony

A készüléket ugyanúgy használtam, mint addig, ezzel együtt a két hetet összegezve azt tapasztaltam, hogy a megszokott 2-3 napos töltési ciklus 0,5-1 nappal hosszabbodott meg. Ez közel sem nevezhető számottevő javulásnak, ám sajnos nem vagyok parkőr vagy kertész, a nap nagy részét kénytelen vagyok a hideg neonok között tölteni, így esélyem sem volt arra, hogy teljes bedobással használhassam ki a napenergiát. Fontos ezzel szemben, hogy egyértelműen kitűnt: klasszikus töltésre semmiképpen nem használható a napcella. Ezt egy szombat délelőtt sikerült megtapasztalnom, amikor a készülék csipogott, hogy lemerül az akkumulátor. Ekkor kihasználva a lehetőséget kitettem a tűző napra. Két órán keresztül bírta ötpercenkénti riadt csipogásokkal, majd megadta magát, és kikapcsolt.

A fentebb említett öko-kalkulátor célja, hogy kiszámolja, a napelem használatával mennyi szén-dioxidtól kíméltem meg a világot. Illetve átlépve az alternatív képernyőre, ezt átkonvertálja ültetett fába. Egyetlen gond merült csak fel: az, hogy az alkalmazás nem több, mint egy sima számológép előre beállított szorzással és osztással. Először arra számítottam, hogy ez majd magától méri a napfényen töltött órákat, és ebből kalkulál, aztán spannol engem, hogy mekkora környezetvédő arc vagyok. Valójában azonban a felhasználónak kell beírnia, hogy szerinte hány órát töltött addig összesen napon a telefon, amiből ő kiszámolja a megtakarított CO2-t meg a fákat. Egy kicsit dob a dolgon, hogy a mért órákhoz háromféle fényviszony állítható be, ami alapján számolhat a widget, azonban az ember kénytelen átlagolni, mivel kombináltan nem adható meg, hogy én most 45 órát töltöttem tűző napon, 25-öt meg felhős időben. Ez gyors számolással mondjuk 47 óra közepesen felhős időben mérve, és az alkalmazás ilyen formában is várja tőlem az adatot.

Mindenesetre túláradó boldogsággal vettem tudomásul, hogy a két hét alatt 6 grammal kevesebb szén-dioxiddal terheltem a környezetet. Tehát a kalkulátorra hagyatkozva gyakorlatilag ültettem egyötöd fát.



Üllői úti fák

Összességében a napelemes hátlap egy nagyon jó kezdeményezés arra, hogy tudatosítsuk a felhasználókban: a csúcstechnológiának ára is van, amit leginkább a környezet fizet meg. Számottevő eredményt, és ezzel együtt némi áramszámla-spórolást viszont az tud ténylegesen realizálni ezzel a kiegészítővel, aki naponta biztosítani tud magának néhány órát természetes fényben. Sajnos ez nem én voltam. Ennek megfelelően melegen ajánlom környezettudatos fiataloknak, akik még valamilyen formában az iskolapadban ülnek, és azoknak, akik foglalkozásukból adódóan sok időt töltenek szabad téren.

Nincsenek megjegyzések: